Projektbeskrivning

Circom stöttar egen IT-avdelning

Serverdrift, avlastning och bollplank. För Avalon Innovation är Circom en viktig pusselbit som gör att alla tekniska bitar faller på plats.
– Det finns inget vi inte kan vända oss till dem med, säger Avalon Innovations IT- och ekonomichef Sabina Johansson.

Längst ut på Piren i Karlshamn med utsikt över hela Näsviken har konsultbolaget Avalon Innovation sitt huvudkontor. Företaget grundades 1997 i Karlshamn och har i dag kontor på flera olika städer runt om i Sverige och Skandinavien.

– Vi hjälper produktägda bolag med spetskompetenstjänster inom hela produkt- och systemutvecklingskedjan, där våra konsulter antingen är på plats hos kund i löpande uppdrag, via projektlösningar eller i ett inhouse-projekt på något av våra Avalonkontor, berättar Sabina Johansson.

På kundlistan finns flera välkända namn – Atlas Copco, Volvo, Siemens och Scania för att nämna några. Avalon Innovation har tjänster inom tio tjänsteområden med allt från mekanikkonstruktion och systemutveckling till Cloud, IoT och digitalisering.

Fram till för ett år sedan anlitade Avalon Innovation Circom som helhetsleverantör av IT-lösningar, men i takt med att den dagliga och interna supporten ökade valde man att anställda en egen IT-tekniker. I dag är det Anton som sköter supportdelen, men samarbetet med Circom tog inte slut för det.

– De sköter fortfarande våra servrar och vår back up, ger tips och råd om hur vi kan utveckla vår servermiljö och bollar gärna idéer med oss när vi har någon fundering. De är en bra stöttning till vår egen lilla IT-avdelning och det kändes tryggt och säkert att behålla dem, säger Sabina Johansson.

Vad betyder IT för er?

– IT är jätteviktigt för oss. För våra konsulter är datorn det viktigaste arbetsverktyget. Den måste fungera hela tiden, annars kan vi inte leverera det vi ska till våra kunder.

Sedan Anton anställdes sker den mesta kontakten med Circom via honom. Sabina Johansson berättar att hon tycker det känns tryggt eftersom hon själv inte är ett ”IT-proffs”.

– Den största fördelen med att ha både Circom och en egen IT-tekniker är att det går väldigt snabbt att lösa problem. Oftast kommer Anton och berättar att ”det här hände men nu är det löst” innan jag ens hunnit märka att det varit något bekymmer.