Kläcker ägg och nya idéer som utvecklar verksamheten!

En tidig morgon i november möter vi Emma Gustafsson på Ekne Gård i Jämshög. Det finns inte en antydan till morgontrötthet i Emmas ögon. Bara osynliga energivitaminer av entusiasm som sprider sig runt på kontoret och anläggningen där ruljansen är påtaglig.

Företagen inom Ekne Gård är entreprenörsdrivna och ägs av Ulf & Ann-kristin och är sprungna ur lantbruksnäringen. I Skåne, Blekinge och Småland är Ekne Gårds logotype främst känd för att pryda äggförpackningar i orternas livsmedelsbutiker.

Kundcase-Circom-IT-solutions-ekne-gard-support

Ekne Gård producerar och distribuerar ägg och potatis och erbjuder försäljning av frukt och grönt till butiker och restauranger. Direktförsäljning sker även i egen gårdsbutik. De värnar om närhet och miljö. Mark och Entreprenaddelen handlar mer om grävmaskiner, lantbruk, skogsbruk, och transporter mm läs mer på www.eknegard.se

blankblank

 

 

 

 

 

 

 

Emma började jobba på Ekne Gård för ca 2,5 år. Hennes uppgift är att hålla i den administrativa delen, vilket kort och gott består av – allt möjligt. Fakturering, diverse inköp, IT-frågor och kvalitetsarbete eller något annat som behöver göras i och utanför organisationen. Det ställs hårda krav inom livsmedelsbranschen och det tog Emma 1,5 år att genomgå ett ISO-kvalitetsarbete för att få sätta en sådan här stämpel på äggen.

 

Emma är beroende av att IT-funktionen fungerar och att all data sparas så att informationen kan användas för ett integreras med varandra. Målet är att inga uppgifter ska fyllas i manuellt för att minska pappershanteringen och mänskligt handarbete.

  • Modernare teknik och grym personal är en oslagbar kombination, säger Emma som visar oss runt genom lager och packningslokaler. Ekne Gård växer inte bara i omsättning, utan även med mer personal och större lokaler.
  • Utmaningen är att få ett växande skepp att klara allt. För att få balans i tillväxten måste vi ha full kontroll så att alla delar följer med i utvecklingen, säger Emma. Digitaliseringen är de verktyg som hjälper oss i närtid och därför är det superviktigt att tekniken fungerar och finns tillgänglig. Och händer de något måste vi få support direkt. Det är främst de tjänster vi köper av Circom.