Project Description

”Utan fungerande IT står vi handfallna”

För Karlshamnsföretaget Olofsson i Syd är IT en viktig faktor för att verksamheten ska kunna drivas på bästa möjliga sätt. Uppstår ett problem behöver det lösas direkt, och det är en av många anledningar till varför de anlitar Circom.

Olofsson i Syd startade 1987. I dag är deras huvudsyssla försäljning och uthyrning av entreprenadmaskiner, trailers och släp till lastbilar. Verksamheten består även av en ambulerande servicebil och en verkstad på området. På den inhägnade innergården står maskiner från märken som Manitou, Mustang, Yanmar och Kramer uppradade utanför verkstaden

– Vi är även importörer av NC och Kässbohrer, berättar Olofsson i Syds platschef Magnus Kheller.

Platschef, och även till viss del IT-ansvarig.

– Det har väl blivit lite påkastat på mig, så det ansvaret överlåter jag med varm hand till Circom, berättar han.

I dag anlitar de Circom som en helhetsleverantör med allt vad IT innebär. För Magnus Kheller och Olofsson i Syd handlar det framför allt om ett fungerande affärssystem för lagerhantering, fakturering och allt däremellan.

– Utan fungerande IT står vi handfallna. Precis som de flesta andra branscher är vi väldigt beroende av det, och det är en av anledningarna till att vi anlitar Circom.

Nyligen har de med hjälp av Circom investerat i Mobigo – ett ärendehanteringssystem som ska underlätta rapporteringen inne i verkstaden, men också ute på fältet.

– Vi använder det för att kunna rapportera start och avslut av arbeten. Det går även att lägga in vilka reservdelar och vilket material som använts, vilken tid det tog och annan viktig information.

Vad är fördelen med Circom som helhetsleverantör?

– Vetskapen att de alltid kan hjälpa oss om något inte fungerar. Under åren har vi skapat en fin kontakt med Circom, inte minst med Jonathan. I dag känns han nästan som en del av företaget och vi kan ringa honom när som helst. Eftersom de ligger så pass nära oss kommer de ut och löser problem omgående när det behövs.

För Olofsson i Syd handlar det dessutom om kostnadseffektivitet. Eftersom Circom ser till att tekniken fungerar kan Magnus Kheller och hans kollegor fokusera på det de är allra bäst på.

– Jag uppskattar speciellt närheten och den personliga kontakten. De vet vad vi har för datorer och vad vi behöver. Ibland är det till och med så att vi kan ringa dem och fråga vad vi har för lösenord. Nästan i alla fall, säger Magnus Kheller och skrattar.

– Det är lite häftigt faktiskt.