Kan IT rädda liv?
Inte direkt, men som IT-partner kan Circom medverka till att Techmedico kan sprida kunskap inom hjärtlungräddning och akut omhändertagande. Jessica Holmström, legitimerad sjuksköterska med specialutbildning inom intensivvård och anestesi berättar med ett leende;
– Vi kan rädda liv men inte datorer, det är bland annat därför vi anlitar Circom!
Varje år drabbas 10.000 personer av hjärtstopp utanför sjukvården.
Jessica som startade företaget Techmedico menar att det finns ett stort behov av livräddande produkter och utbildningar inom akut omhändertagande. Hon och hennes kollegor arbetar för att skapa hjärtsäkra miljöer från Trelleborg till Sundsvall. De utbildar och säljer sina produkter till allt ifrån banker, industrier, matvarubutiker, räddningstjänster till ingenjörsfirmor, föreningar, privatpersoner och många fler.
Fick ett gott och nära intryck av Circom på en nätverkslunch
Det var i samband med en nätverkslunch som Jessica träffade Marcus på Circom. Jessica kände förtroende och bra kontakt direkt. Hon hade funderat över vilken typ av IT-partner Techmedico behövde. Jessica kände av erfarenhet att hon inte ville sitta i telefonkö för att komma till växeln och bli kopplad för att få hjälp om det skulle bli krångel någon gång.
Efter fem år känner Jessica att hon valde rätt
Circom har varit den enda IT-leverantören sedan Techmedico startade. Om det uppstår problem så löser Circom det med en gång. IT ska bara fungera och vara problemfritt, menar Jessica.
– Vi har blivit bortskämda och funderar inte så mycket på vad som kan hända. Eftersom vi besitter unik kunskap och utbildar med senaste teknik inom området har vi stort behov av att nå ut och att vår teknik fungerar, berättar Jessica. En krasch kommer aldrig lägligt.
Jessica menar också att förutom att hon upplever hög kompetensnivå så tycker hon om människorna som jobbar på Circom. De är personliga, hjälpsamma och vi känner oss prioriterade och trygga.
Det förebyggande livräddnings-konceptet är digitalt på flera fronter
Techmedico har bland annat utbildningar med dockor som har kontakt med en trådlös platta och som ger feedback på kursdeltagarens hjärtlungräddning. De kommunicerar dagligen via mail med kunder över hela landet och är beroende av back-up, lagring, ekonomisystem och register över sålda hjärtstartare och deras förbrukningsdelar.
När en hjärtstartare har använts överför Jessica EKG och information från hjärtstartaren till datorn och sänder till behandlande läkare. Det underlättar i fortsatt behandling på sjukhus.
Intresset för Techmedico har ökat enormt de senaste åren men än idag har bara 2 av 10 företag hjärtstartare. Detta innebär att Techmedico har mycket jobb framför sig och därmed inte tid att själva hantera sin IT.