”Målet är att inte behöva ha några bokhyllor”
Baker Tilly Sydost är en revisions- och redovisningsbyrå som ingår i det större nätverket Baker Tilly. I dag har de ungefär 25 anställda på sina fem kontor i Sölvesborg, Karlshamn, Karlskrona, Lessebo och Holmsjö. Tibor Bondesson är vd, revisor och verksam över hela området som innefattar alla kontoren.
– Jag får även ta hand om den dagliga driften, och där ingår en del IT-ansvar, berättar han.
För ett tag sedan behövde Baker Tilly Sydost förnya sin gamla IT-miljö – dels för att miljön var just gammal, men också för att det var svårt att utveckla den och göra förbättringar. Dessutom behövde de en fungerande lösning för att alla kontor skulle kunna arbeta från samma digitala arbetsplats.
– Branschen börjar digitaliseras mer och mer, och vi måste ha en IT-miljö man kan lita på.
Tibor Bondesson och Baker Tilly Sydost började kontakta olika IT-leverantörer och fastnade till slut för Circom som sedan augusti är deras IT-leverantör. Tillsammans arbetade de fram en helt ny IT-miljö.
– Många kopplar redovisning och revision stora högar med pappersarbete och rum fyllda av pärmar. I dag har mycket digitaliserats och målet är att inte behöva ha några bokhyllor i framtiden. Därför anlitar vi Circom.
Varför valde ni just Circom som IT-leverantör?
– De gjorde ett bra helhetsintryck. De kändes närvarande, hade rätt teknisk kunskap och finns dessutom i närheten. För oss var det viktigt att det skulle vara en lokal IT-leverantör. Sedan är Circom kund hos oss och vi har hört väldigt bra om dem från andra. De anpassar saker efter våra behov och är lyhörda. För oss är det viktigt.
För Tibor Bondesson och hans kollegor på Baker Tilly Sydost har serverbytet varit lyckat och han ser ett fortsatt samarbete med Circom som IT-leverantör.
– Det var en smidig övergång till den nya IT-miljön. Och nu kanske jag till och med kan få vara revisor på heltid. Nästan i alla fall.