– Utan wifi hamnar vi i botten på hotelltoppen

Circom är vår It-avdelning i Karlshamn

Best Western är Karlshamns största och mest välbesökta hotell med 99 rum, fri parkering, restaurang, sportbar, konferensrum, gym, pool, bastu och mycket mer. Men det viktigaste av allt är att wifi fungerar. Nummer två är en skön säng och därefter kommer en god frukost, som avgörande faktorer när gästerna väljer hotell.

– Vi är mycket beroende av en nära och personlig kontakt med vår IT-leverantör, berättar hotellchefen Johan Holgersson som driver Best Western i Karlshamn. Han har drivit hotellet med sina medarbetare sedan öppningen 2014 då hotellet fick ny profil och moderniserades.

– Vi har ingen IT-ansvarig som anställd, utan det är vår konsult Circom som är vår IT-avdelning. Vi har löpande kontakt varje vecka. Vår affärsverksamhet bygger på olika interna och externa system som är integrerade med varandra. Från det att gästen bokar, besöker oss till att gästen betalar och får sitt kvitto.

Den digitala generationen kräver fritt wifi för tre ”enheter” på hela hotellet

Mest prioriterat idag är att ha en kraftig uppkoppling. Gästerna förväntar sig att de kan koppla upp sig med mobiltelefoner, dator och annan utrustning när de checkar in. Det är en självklarhet. Därför har Best Western nyligen investerat i ett helt nytt ännu kraftigare wifi. Utvecklingen har gått från 0,5 uppkopplingar per person för 10 år sedan – till att samtidigt utnyttja 3 uppkopplingar per person 2016. Mobil, dator och Ipad etc.

Best Western gjorde ett noga urvalsarbete när de sökte IT-leverantör

Johan berättar att det var ett viktigt men svårt val att rekrytera en IT-konsult. Den allmänna kunskapen kring vad man köper är svår att definiera i sin helhet. Hög kompetens och god service är en förutsättning, men det goda långsiktiga samarbetet är avgörande. Hur avgör man i förväg om ett samarbete kommer att fungera? Det blev därför referenser och goda vitsord från andra företag som avgjorde att Circom fick uppdraget att sköta all IT-support på Best Western.

– Circom är ett företag med skön personlighet som vi känner oss hemma hos, säger Johan.

En gång fick hotellet problem med utskrivning av kvitton vid utcheckningen på morgonen

Som gäst har man ofta bråttom och ska snabbt vidare. Gästen har ingen större lust att vänta på sitt kvitto. Att skicka ut 50-60 kvitton i efterhand tar kraft från annat som måste göras på hotellet. Med den närhet och smidiga kommunikation som finns mellan Best Western och Circom löste sig problemet direkt. Circom är ett bolag som har förståelse och tar sig tid för kundens situation i alla lägen. Oavsett tid på dygnet.

Just nu ploppar det upp allt fler ”digitala” hotellkoncept

Hotellbranschen har sedan 2-3 år tillbaka börjat fokusera på digitaliseringen. Just nu pågår en massiv utveckling med allt från digitala ”bord” där man själv kan boka biljetter till evenemang, göra presentationer, se kartor och mycket mer. Många hotell satsar på avancerad konferensutrustning för att attrahera fler och större företag. Andra på att gästen ska kunna hantera allt via mobilen – från incheckning till betalning. Circom är även inspiratör och tongivande i utvecklingsarbetet på Best Western i Karlshamn.